mandag den 9. december 2013

Juleboller


Så kom der englesang og julefryd i det lille hjem - julebollen er genopdaget! Tænk sig.. Den havde jeg faktisk helt glemt... Jeg elsker det søde bløde brød med sprødt sukker på toppen, mødet med sukat, pomerans og rosin i den bløde kardemomme dej.. Det er noget der kan få juleklokkerne til at ringe hos mig!

Opskriften er fundet her hos Jensens-madblog.dk. Herunder kan du læse mine erfaringer med opskriften.

Opskriften giver 10-12 stk

50 g gær
3 dl mælk
2 tsk kardemomme
1 tsk salt
2 spsk rørsukker eller almindelig sukker
400-500 g mel
100 gr tranebær eller rosiner
60 gr sukat
60 gr pomeran/syltet appelsinskal
100 g blødt smør

Æg, hakkede mandler, rørsukker og kanel til pynt

Udrør gæren i den fingerlune mælk. Bland 400 g mel med sukker, salt, kardemomme, rosiner, sukat og pomeran og hæld det i mælk/gær blandingen. Det æltes sammen til en smidig dej, tilsæt evt. mere mel, men ikke for meget..
Herefter tilsættes klatter af det bløde smør og det æltes i dejen. Det gør ikke noget at der er klumper af smør i din dej. Dejen skal være fugtig og fedtet. Lad dejen hæve et lunt sted i mindst 1 time.

Form 10-12 boller af dejen og sæt dem på en bageplade med bagepapir.

Pensle bollerne med sammenpisket æg og drys med kanelsukker og mandler. Bollerne bages i ca. 15 min ved 200 g varmluft.

Bollerne er fantastiske når de er lune, med eller uden smør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar