søndag den 3. november 2013

Fynsk brunsviger


Da det var herren i husets tur til at fylde år i søndags, måtte jeg jo imødekomme hans ønske og bage en brunsviger. Jeg har bagt brunsviger et par gange før men har aldrig rigtig fundet en opskrift som jeg er blevet helt dus med. Det har jeg nu! Opskriften er fundet her hos mutter og den er virkelig god!  Dejen er helt fantastisk, let og lækker som en brunsvigerdej skal være. Fyldet er sødt og klistret og så er den faktisk rimelig nem at lave. Herunder kan du læse mine erfaringer med opskriften.

dej:

200 gr. smør
2 dl. koldt vand
8-9 dl hvedemel
4 spsk. sukker
1 tsk salt
1 tsk kardemomme
1 ps tørgær eller 50 g alm gær
1 æg

Smelt smør og bland det med det kolde vand hvis du anvender almindeligt gær, udrør da den når massen har den rette temperatur. Vælger du at bruge tørgær, bland da denne med 1 dl mel, sukker, salt og kardemomme og rør de to blandinger sammen. Tilsæt æg og melet lidt efter lidt indtil dejen er smidig og glat, dejen må ikke blive for tør. 

Fordel dejen i en bradepande beklædt med bagepapir ca. 45x45 cm. Lad dejen hæve i 20 minutter. Mens dejen hæver kan du passende lave remoncen. Den skal nemlig have kærlighed og tålmodighed.

Remonce :

150 gr smør
500 gr brun farin
2 spsk mørk sirup
½ tsk kanel

Smelt smøret i en gryde og tilsæt farin, sirup og kanel.
Min remonce blev ikke helt som ønsket, men jeg tror at jeg var for hurtig til at tage den af blusset. 
Massen må ikke brænde på, men skal have jævn varme indtil sukkeret ikke knaser. Nogen kan godt lide at brunsvigeren knaser.. men det er absolut ikke meningen! Du kan evt. tilsætte 2-3 dl kold kagecreme for at give den en mere snasket og blød konsistens. Jeg havde ikke noget kagecreme i søndags da jeg bagte denne, men jeg ved at det kan lade sig gøre.
Nu tænker du måske.. hvis du ikke er fynbo.. Er det ikke lige lovlig meget sukker og fyld at hælde på den smule dej..? Det er det ikke!

Inden remoncen hældes på dejen laves der fordybninger med fingrene så det dejlige brunsvigersnask ikke løber af. Lav også gerne en lille kant rundt så du sikrer dig at sukkerfyldet ikke løber af og lægger sig under dejen og bliver brændt.
Ovnen indstilles til 200 grader på alm. ovnfunktion og kagen bages i 15 minutter præcis. Også selvom den ikke ser helt færdigbagt ud. Lad brunsvigeren køle af før servering... velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar