tirsdag den 17. september 2013

Syltede asier



Sidste år søgte jeg med lys og lygte for at finde asier jeg kunne sylte, men det lykkedes mig ikke.. I år har jeg til gengæld fået rigelig asier- hele 10 kg...

De 3 af dem har jeg givet min mors mand, vi bytter gerne lidt råvarer til syltning hvis vi har for meget. Jeg er blevet forsynet så rigeligt med rabarber og stikkelsbær i år. Og han blev rigtig glad for asierne:)

3 kg er blevet saltet og syltet, men jeg har stadig omkring 4 kg tilbage jeg skal se om jeg kan nå at få syltet. Men det kniber efterhånden med ledige glas og lagerplads på hylden:)

Syltningen foregår således:

2 kg asier

2 kg giver ca. 2 glas.

Asierne skrælles og skæres ud på langs, udhules og lægges i saltlagenatten over. (Max et døgn) Med saltlage menes der at man drysser groft salt henover.. Husk at smage på dine asier inden saltning. Hvis du får et bittert asie i din syltning er det uspiseligt!

Når asierne har trukket og afgivet en masse væske, skylles de i og efterfølgende blancheres* i nedenstående lage.

1 dl. eddike, gerne den klare
0,5 dl vand
85 g sukker
1/5 dildskærm
0,3 brev syltekrydderi
100 g skalotteløg

Herefter kasseres denne lage..

Asierne skæres ud i skiver og fyldes på rene skoldede glas, sammen med dildskærme og syltekrydderi.

Den nye lage som asierne skal syltes i består af følgende: 

3 dl eddike
1,5 dl vand
400 g sukker

Den nye lage koges op og tilsættes 1,5 tsk flydende Atamon. Lagen hæles over asierne og låget lukkes tæt mens lagen stadig er varm.

* Nedsænkes i den kogende lage i ca. 1-2 minutter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar