torsdag den 25. juli 2013

Pærekage - en bradepandekage..


Jeg laver normalt ellers aldrig bradepandekager - jeg synes de kan være så tørre og kedelige. Men da vi nu skulle have gæster til rejsegilde og fejre det nye værksted, måtte det gerne være lidt nemt og enkelt... 
Jeg fandt denne opskrift på pærekage på Ude og Hjemme's hjemmeside. Den er faktisk ret god.. Jeg som ellers hader bradepandekager... Den var både nem at lave og holdt sig frisk og lækker til dagen efter.

Opskriften på denne dejlige kage er fundet her. Herunder kan du læse mine erfaringer med opskriften. Kagen er svampet, har en blød krumme og smager skønt af pære og vanille.

Du skal bruge:

6 pærer - gerne faste men ikke for hårde.
4 æg
4 dl sukker
5 dl hvedemel
4 tsk bagepulver
4 tsk vanillesukker
1-2 tsk stødt ingefær
2 tsk stødt kanel
100 g smør eller margarine
2 dl mælk
vand og lidt citronsaft

Skyl pærerne, fjern kernehus* og skær dem i både i 1-2 cm tykkelse. Herefter lægges de i en skål med vand og lidt citron - så bliver pærerne ikke brune mens du forbereder resten.

Tænd ovnen på 175 grader C. 

Æg og sukker piskes lyst og luftigt - gerne i en stor skål, da melblandingen efterfølgende skal hældes oveni.. Hvedemel, bagepulver, vanillesukker, ingefær og kanel blandes i en skål for sig.
Smør eller margarine smeltes og afkøles let, herefter tilsættes mælken.

Tilsæt nu melblandingen og halvdelen af mælkeblandingen i æggemassen og rør godt til massen er glat og jævn. Tilsæt herefter resten af mælkeblandingen og rør godt.

Dejen hældes i bageform( 25x30 cm) ,beklædt med bagepapir. 

Pærene dryppes af og tørres godt for ikke at få mere væske i kagen end højst nødvendigt. Pærebådene sættes tæt og jævnt ned i dejen

Bag nu kagen nederst i ovnen i 35-40 min* Stik med en tandstikker for at se om din kage er færdig. Din tandstikker skal være næsten tør, når kagen er bagt færdig. Tag kagen ud af ovnen og lad den køle af i bradepanden på en rist. 

Skær kagen i passende stykker og server evt. med vanilleis, cremefraiche eller flødeskum. Kagen kan sagtens laves dagen  forvejen.

* I den originale opskrift skal pærene skrælles først. 

* Jeg startede på almindelig ovnfunktion men efter 40 minutter, var min kage stadig ikke bagt og så satte jeg den efterfølgende over på varmluft i ca. 15-20 min.

Note: Kagen kan, på grund af pærene godt blive lidt klæg i bunden, giv den evt lidt ekstra bundvarme de sidste 5 minutter af kagens bagetid



Ingen kommentarer:

Send en kommentar