torsdag den 21. marts 2013

Stenalderkage - Banana Bread


Endnu et stenalderprodukt har set dagens lys i det lille hjem..

Jeg faldt over opskriften på Karen Klarbæks blog her, og måtte bare afprøve den med det samme.

Jeg har en stor forkærlighed til banankage og er en kender inden for området:) Den er et rigtig godt alternativ til en banankage eller anden bradepandekage for den sags skyld. Den er god saftig i "krummen" og smager dejligt af banan.

Du finder den original opskrift her, hvor den står mere som et brød end en kage.. 

For at lave den som en kage, som jeg har gjort skal bruge:

200 g groftmalede mandler (brug gerne en minihakker)
50 g kokosmel
1/2 tsk salt
3 store æg
5 store modne bananer - mosede
1 dl flydende fedtstof
3 spsk honning 

Ovnen startes på 180 grader, almindelig ovnfunktion. De modne banener moses godt i en skål. De tørre ingredienser; mandelmel, kokosmel og salt blandes i en skål for sig selv.
Bananmos, fedtstof , æg og honning piskes sammen til en luftig masse. Herefter røres de to blandinger sammen til en dej og hældes i en smurt form - jeg brugte min bedste springform. Kagen bages i ovnen i ca. 1 time til den er fast og gylden. Kagen stilles til afkøling og hviler gerne et par timer før servering. Pyntes evt. med 100 g mørk chokolade og evt. hakkede mandler eller hasselnødder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar