lørdag den 1. september 2012

Homemade - Brombærsyltetøj

I haven har vi en meget flittig og utroligt givende brombærbusk. Indtil videre har vi lavet syltetøj to gange af 600-800 g. bær. Det har givet næsten 6 glas og det er rigeligt til vores forbrug. Det er så skønt at man får brugt noget af det man har stående i haven, der bare venter på at blive plukket, overøst med sukker og fyldt på glas.. 

Jeg har brugt syltesukker til syltning i år. Jeg havde en masse planer og ideer om at det skulle være the mormor way... Men da Jeppe en dag havde købt en pakke syltesukker med hjem, var jeg jo nødt til at prøve.. Det er ikke mormor way, men det er godt nok nemmere end nemt. Jeg er nok blevet tilhænger af syltesukker.. Det er heller ikke altid måden det bliver lavet på der er det vigtigste, men det at det bliver lavet og at det bliver godt! 

Så bare kom der ud i haverne og få plukket alle de bær du kan komme i nærheden af... De er der for det samme.

Det er 
også lidt hyggeligt at kunne sige; " den har jeg lavet selv, af bær fra haven/skoven/naboens have"
 fremfor " den har jeg købt i Netto til 20,95.." - Fesent!!!


TIP: Jeg har tilsat lidt citronsaft til min syltetøj og skyllet glassene i atamon før syltetøjen er hældt på. 

Generelt for syltetøj:
Syltetøj skal være varmt når det bliver fyldt på glas, så lukker låget mere tæt, da der bliver dannet undertryk. Brug gerne små glas, så er du sikker på det bliver spist før det bliver dårligt. De uåbnede glas opbevares mørkt for at bærene holder på farven.

1 kommentar:

  1. Tror da nok lige vi snart invitere os selv på kaffe med franskbrød og hjemme gjort syltetøj ;-)

    SvarSlet