mandag den 23. juli 2012

Hjemmebagte boller


Til et arrangement i vores lille landsby smagte jeg disse boller og blev hurtigt helt vild med dem. Jeg spurgte hurtigt efter opskriften og fik hvisket i øret at hemmeligheden var 2 pakker gær.. Hurtigt skrev hun den ned til mig på et lille stykke papir som blev foldet  sirligt sammen og fik det lille stykke papir i hånden som var det koden til hendes bankboks..

Men trods alt den "væmmelige" gær så er det vores favorit opskrift på boller hos os og det er altid den vi bruger til fødselsdage eller de kolde efterårsdage der kun kan bruges til boller og og kakao..  

Opskrift

6 æg
8 spsk. sukker
100 g. margarine
5 dl. vand
100 gær
1/2 tsk. salt
ca. 20 dl. mel

Æg og sukker piskes sammen i en skål. Smelt margarinen og tilsæt vandet, når massen har den rette temperatur opløses gæren heri. Mel og salt røres sammen og de tre blandinger æltes sammen til en klæg men fast dej. Hæves i ca. 1/2 time.
Dejen formes til boller der igen hæver ca. 1 kvarter..

Pensle gerne bollerne med et sammenrørt æg inden bagning. 

Bollerne bages i ovnen ved 175-200 grader i ca. 20-30 min. Jeg er vant til at bruge gas ovn, så du må prøve dig frem.. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar