mandag den 11. juni 2012

1, 2, tærte

Nina's porretærte

Jeg fik opskriften på denne super lækre og nemme porretærte af min søde veninde Nina. Den er virkelig nem at lave og er blevet en af favoritterne på vores middagsbord:) 

Tærte er en skøn spise som kan nydes både varm og kold, vinter og sommer. Det gode ved tærter er at de findes i mange variationer og er super nem at tage med i en picnickurv eller til et sammenskudsgilde. Det gode ved tærter er at man som regel kan lave dem dagen før man skal bruge dem.


1.

Opskrift:

1 stk.Tærtebund; hvis man har en favoritopskrift på tærtedej kan denne selvfølgelig andvendes. 
Opskriften her er med færdigkøbt bund, det er altså bare hurtigst på en hverdagsaften at "gribe rullen". Jeg synes det smager lige så fint...

Udover tærtedej skal du bruge:

500 g porre ca. 2 bundter 
2 æg
2 dl. fløde
2 dl. cremefraiche 18%
1 tsk. paprika, salt og peber.
5-6 skiver serranoskinke
50-60 g. hakkede mandler
3 spsk. revet parmesanost.

Porrerne skæres i skiver og koges i ca 3-4 min, herefter hældes vandet fra og de fordeles i tærten. Æg, fløde og cremefraiche røres sammen og tilsættes paprika, salt og peber. Massen hældes over porrerne så det dækker.

Topping:

Serranoskinke skæres i små tern ca 1x1 cm og fordeles på tærten sammen med mandler og revet parmasanost.

2.

Bages gerne i ca 2 timer på 150-175 grader til den er fast og gylden.

Jeg plejer at bage den i gasovn og der får den 250 grader i 45 min. ca.



Tærte - klar til servering.

Denne gang fik den lige lidt cheddar på toppen.... Velbekomme.


2 kommentarer:

  1. Hvis Tærten var noget for dig har min veninde en blog der varmt kan anbefales.
    http://mitlivminlykke.blogspot.dk

    SvarSlet